I følge byggeleder Tor Even Strand i Statens Vegvesen er det mange årsaker til den store forsinkelsen. Han har nå ansvaret for prosjektet sammen med Hjalmar Kristensen. Det er vanskelig å få ut eksakt informasjon fra byggeleder om hvorfor det er blitt så store forsinkelser, men det henvises til sammensatte årsaker.

- Det har blitt en god del endringer underveis og vi har også hatt en underleverandør som har gått konkurs i byggeprosessen. Grunnforholdene har også vært litt problematisk, men nå går det veldig greit og arbeidet er i full gang, sier byggeleder Strand til Herøyfjerdingen.

Blir veldig bra
Hjalmar Kristensen framhever at dette blir et veldig bra ferjeleie når det blir ferdig.

- Det blir veldig lett og komme seg inn og ut med ferjene og liggekaiet blir også veldig fint liggende til. Jeg er ellers imponert over den store trafikken på sambandet. Både jeg og kona synes også skjærgården rundt Herøy er fantastisk fin, sier Kristensen.

I disse dager holder firmaet J. R. Dykkerservice AS fra Sandnessjøen på med dykkerarbeid i forbindelse med undervannssprengning og klargjøring av bunnen i forbindelse med støpearbeid. 

Bakgrunn
Værforholdene i Brasøy ferjeleie ble fra faglig hold vurdert slik at de nye ferjene ikke kunne ligge der om natta, noe som påvirket ruteoppsettet i de nye anbudsrutene som trådde i kraft 1. januar 2014.

På grunn av at det ekstra fergeleiet ikke er på plass må en av de nye fergene bruke tid og ressurser på å kjøre til Sandnessjøen hver kveld for å legge seg. Denne tidsbruken påvirkes av hviletidsbestemmelsene og medfører at den planlagte sene kveldsturen fra Herøy ikke kan realiseres før liggekai og nytt ferjeleie er på plass. Denne avgangen har vært sterkt ønsket av Marine Harvest og skal etter planen gå fra Herøy rundt kl. 23.30.