Under befaring av brua torsdag morgen fikk delegasjonen se og kjenne på kroppen hvor mye trafikk som kommer over den smale brua over Herøysundet. Brua ble bygd midt på 60-tallet og binder Sør-Herøy og Silvalen sammen. Det meste av trafikken er personbiltransport, men i tillegg kommer også tungtransport med trailere fra Marine Harvest. 

Tove Mette Bjørkmo sier til Herøyfjerdingen at de nå har gitt klarsignal til å starte reguleringsarbeidet som må gjøres før det kan bygges en ny bru. Brua er planlagt sør for eksisterende bru. Det er Statens vegvesen som tar initiativ og står for reguleringsarbeidet.

- Dette arbeidet tar ofte to år når det i tillegg er grunn som skal erverves, sier Tove Mette i en kommentar til Herøyfjerdingen.

Stort transportbehov og nytt ferjeleie
Representantene fra fylket og vegvesenet var også på møte med Marine Harvest. Her skisserte bedriften sine framtidsplaner og gav uttrykk for et stort transportbehov i årene som kommer. Delegasjonen var også på befaring og så på planene for det nye ferjeleiet på Flostad.

Bedre rutiner for ruteendring
Et viktig punkt under møtet var at det ble enighet om å få til et bedre system i forbindelse med ruteendringer.

- Det har ofte vært et stort problem at rutene blir endret uten at kommunen har fått uttale seg og dette har ofte fått store konsekvenser for de reisende og da kanskje spesielt for de som bor i sørøyene. Vi er nå blitt enige om at kommunen skal være høringsinstans når rutene blir endret, sier rådmann Roy Skogsholm.