"Herøysund" er den første av fergene som blir ferdigstilt og den skal gå i B-ruta på herøysambandet. Dette innebærer ikke som i dag at den skal fungere som suppleringsferge, men den skal være en av to faste ferger på sambandet.

Etter at "Herøysund" er ferdig vil fergene "Husøy" og "Lovund" som vil trafikkere i Trænaruten bli ferdigstilt.

Bilferga "Tenna" som i disse dager er ferdig i Tyrkia vil være på verftet på Fiskerstranda om rundt en måned og skal være A-ferge i herøysambandet. Alle skrogene til fergene er bygd i Tyrkia mens resten av arbeidet blir gjort av Fiskerstrand Verft.

Dobling av kapasiteten
Med de nye fergene vil kapasiteten på sambandet dobles i forhold til i dag. Hver av de nye fergene har plass til 50 personbilenheter og opp til 249 personer. De nye fergene vil få et svært romslig bildekk som gjør det enkelt å komme seg inn og ut av bilene.

Oppdatert etter dagens krav
Båtene blir selvsagt også tilpasset bevegelseshemmede og utstyrt med heis. Fergene leveres med egen restaurantavdeling der passasjerene forhåpentligvis kan kose seg under fergereisen. Det vil være tilgjengelig trådløst gjestenett og mange stikkontakter der de reisende kan få ladet sine telefoner og nettbrett.

De ansatte i Boreal kan også glede seg til å få en arbeidsplass som er oppdatert etter dagens krav.

Ferdig i september
Herøysund skal være ferdig i september, men det er foreløpig ingen planer om at nyferga blir tatt i bruk før det nye anbudet trer i kraft 1. januar 2014.

Alle bilder: Jostein Arntsen