- Dette er en svært vanskelig sak, men jeg regner med at det blir gitt dispensasjon fra kravene inntil man har fått dette i orden.
 
Man kan ikke bare la en rekke småsamfunn lide. Det kan i så fall bli mange som må fryse, sier maritim leder i Helgelandske Tove Egeness til Herøyfjerdingen.
 
Håper på dispensasjon 
Tove Egeness viser til at Rederienes Landsforening fortsatt kjemper for å få dispensasjon fra de nye kravene, men hun regner det som usannsynlig å få dette til 1. januar.
 
Det betyr at ferjene til Herøy og Dønna ikke får ta om bord biler med blant annet fyringsolje.
 
Det betyr igjen at de som ikke har alternative fyringsmetoder kan gå en svært kald tid i møte.
 
 
Det er nye krav til fastmontert anlegg for brannslokking som fører til at en rekke fergesamband blir rammet fra og med 1. januar.
 
De nye forskriftskravene innebærer at lovlig utstyr om bord på ferjene ved transport av farlig last heretter kun vil være
 
fastmonterte skumslokkeanlegg med en særskilt godkjennelse fra Sjøfartsdirektoratet på bakgrunn av innsendt dokumentasjon, utprøving og kontroll av en representant fra direktoratets stasjoner.
 
Dette mangler på rundt 100 ferjer i landet. Blant disse er også sambandene Herøy – Austbø – Brasøy – Søvik og Dønna – Sandnessjøen.
 
Regelverket har eksistert i mange år, men Sjøfartsdirektoratet har fram til nå gitt dispensasjoner. Nå vil direktoratet skjerpe kravene og hensikten er å gjøre det tryggere å reise med fergene.
 
I tillegg ferjesambandene over Herøy og Dønna rammes også disse sambandene i vårt nærområde:
·  Mosjøen – Hundåla
·  Hemnesberget – Leirvika
·  Levang - Nesna
·  Nesna – Nesnaøyene
·  Stokkvågen – Onøy – Sleneset – Lovund
·  Stokkvågen – Træna
·  Tjøtta – Forvik