Det ser ut til at oppgaven i januar var både interessant og lett for våre lesere. Vi fikk 16 svar og nesten alle visste at «Safari» var en sigarettpakke. Bilde av tobakk på digitale media sanksjoneres som forbudt reklame.

Derfor plikter vi å si litt om tobakk og reklame:
Tobakksbransjen var en reklamepioner i Norge – på godt og vondt. Ingen andre bransjer har skreddersydd sin markedsføring på en slik måte og med en slik kraft for å få tak i nye brukere, f.eks. kvinner. Knapt noen kvinner røkte på 20-tallet, men «likestillingen» ble sikret med slike reklamer.

I takt med økende kunnskap om helsefaren ble reklamestrategien endret og sigaretten indirekte forsvart ved å fokusere på det naturlige og friske. På 60-tallet hadde vi derfor en rekke reklameannonser hvor modellene satt utendørs og i sportslige omgivelser. Å forsvare usunne produkter ved å koble dem til friluft, en aktiv livsstil og å fokusere på det rene og naturlige, er et velkjent triks (f.eks. Kvikklunsj-reklamen)

tobakksreklame.jpg
Reklameplakater fra Tiedemanns tobakksfabrikk. Digitalt Museum/Norsk folkemuseum. Foto: Ukjent.

Norge innførte totalt reklameforbud for tobakk 1. juli 1975 som det femte land i verden.

Frøydis Falk fra Herøy ble trukket som vinner av ei T-skjorte.

Safari[1].jpg
Mange visste at dette var en sigarettpakke.

«Tyngre» oppgave i februar
Ettersom januaroppgaven var så lett, har vi funnet noe som er et par kilo tyngre. Denne mekaniske innretningen av jern er vår februaroppgave.

Vet du svaret, send det på epost til Rajko : heroy@helgelandmuseum.no eller på SMS til 977 333 70.