Når du som bruker besøker kommunehuset vil det være servicekontoret du først møter på og hvor du skal henvende deg. Foreløpig er ikke endelig løsning vedtatt, men det vil skje i begynnelsen av september.

En rekke oppgaver Men det som er klart er at alle publikumsrettede oppgaver, som blant annet informasjon, telefon/nett-informasjon, søknader, søknadsskjemaer, generell veiledning skal legges til servicesenteret.

Dessuten skal all arkivering, postfunksjoner, lønnsarbeid, personaloppgaver og liknende legges til dette nye kontoret.

Konsekvenser Formannskapet ga i 2005 rådmannen fullmakt til å gjennomføre et forprosjekt med innleie av konsulent med sikte på å få avdekket organisasjonsmessige og økonomiske konsekvenser med felles administrasjon av tjenester. Prosjektet ble finansiert med skjønnsmidler fra Fylkesmannen.

Øke tilgjengeligheten En utredning fra Bedriftskompetanse AS konkluderte med følgende:

1. Det er klart behov for å samordne administrative funksjoner som i dag utføres ulikt og tungvint.

2. En bred samordning av administrative funksjoner på ulike måter vil danne grunnlag for betydelig mer interessante oppgaver og utvikling av fagmiljøer.

3. Ved å samordne administrative funksjoner og ta i bruk ny teknologi kan kommunen på en bedre måte kvalitetssikre tjenesteytingen i tillegg til å hente økonomiske gevinster ved mer rasjonell drift fordi man øker tilgjengeligheten og unngår mye dobbeltarbeid.

4. Rådhuset er i dag bygningsmessig lite serviceorientert og publikumsvennlig og det er klart behov for ombygginger hvis en skal nå målsettingen m å øke servicenivået og tilgjengeligheten.

5. Kommune har i dag ikke en arkivløsning og en arkivtjeneste i samsvar med gjeldende regelverk og vil kunne påregne pålegg om dette i nærmeste framtid.

6. NAV-reformen innebærer at kommunen må etablere en felles førstelinjetjeneste og opprette ete eget arbeids- og velferdskontor senest innen 31.12. 2009.