Sak 25/09: ÅRSBERETNING - REGNSKAPSAVSLUTNING 2008 Formannskapets innstilling: 1.Herøy kommunes regnskap for 2008 med et regnskapsmessig overskudd stort kr. 1554427 godkjennes. 2.Overskuddet, kr. 1554427, avsettes i sin helhet til disposisjonsfondet. 3. Investeringsregnskapet for 2008 med en underdekning på kr. 994097 godkjennes. 4.Underdekning i investeringsregnskapet for 2008, kr. 994097, samt underdekning fra 2007, kr. 48512, til sammen kr. 1042609, dekkes ved opptak av lån kr.1042609. Rådmannen gis fullmakt til å framforhandle betingelser og inngå låneavtale. 5.Den framlagte årsberetningen for 2008 godkjennes. 6.Kommunestyret tar revisors beretning og kontrollutvalgets vedtak til etterretning   Bakgrunn: Kommunen skal i.h.t. Kommuneloven § 48 hvert kalenderår utarbeide årsregnskap og årsberetning. Årsregnskapet skal omfatte kommunens driftsregnskap, investeringsregnskap, balanseregnskap, økonomiske oversikter og noteopplysninger. Årsberetningen skal gi opplysninger om forhold av vesentlig betydning for kommunen. Årsregnskapet og årsberetningen skal vedtas av kommunestyret på grunnlag av formannskapets innstilling. I formannskapets innstilling skal det gis forslag til bruk av overskudd/inndekning av underskudd. Investeringsregnskapet er et selvstendig regnskap. Underskudd skal føres opp i inneværende års investeringsbudsjett     Saksutredning: Herøy kommune hadde i 2008 et driftsunderskudd kr. 1109264. Ved behandlingen av budsjettet for 2008 la kommunestyret inn kr. 2663691 av fondsmidler for å balansere budsjettet. Årsaken til dette var at kommunestyret konstaterte at kostnadsreduksjonene var kommet for sent i gang for å kunne balansere budsjettet i 2008. Nødvendig balansering ble beregnet til kr. 2663691. Driftsunderskuddet for 2008 ble betydelig mindre enn beregnet. Derfor gjøres regnskapet opp med et overskudd på kr. 1554427 etter innskudd av fondsmidler. Investeringsregnskapet viser et underskudd/underdekning på kr. 994097. Fra før har vi dratt med oss et underskudd på kr. 48512 fra investeringsregnskapet for 2007, til sammen en underdekning på kr. 1042609. Dette foreslås finansiert ved nytt låneopptak. Det er ikke tatt opp nye lån 2008 utover lån i Husbanken til videre utlån. Samlet lånegjeld pr. utgangen av 2008 var på kr. 127241352 inklusiv lån fra Husanken til videre utlån. Forpliktelser til pensjon/arbeidsgiveravgift var på kr. 169652162. Samlet langsiktig gjeld er etter dette kr.296893514. I 2008 hadde finanskapittelet en svikt på kr. 464’ som i hovedsak hadde sin årsak i større kapitalutgifter og mindre rammeoverføringer. Sentrale styringsorganer hadde et merforbruk kr.276’, oppvekst og kultur et mindreforbruk på kr.262’, helse-, sosial og omsorg et merforbruk på kr. 232’ og plan og utvikling et mindreforbruk på kr. 713’.   Likviditetsreserven er nærmest halvert i 2008 og er nede på kr. 1296184. Dette er uforsvarlig lavt. Egentlig burde hele overskuddet for 2008 vært overført til likviditetsreserven. Dette vil imidlertid blokkere midlene. Jeg velger istedenfor å anbefale å avsette midlene i sin helhet til disposisjonsfondet.   En del av disse midlene, kr. 741000, er allerede disponert til investeringer; nytt økonomisystem k-sak 19/09 og kjøp av Marenstua k-sak 23/09. Det resterende bør ikke benyttes med tanke på styrking av likviditetsreserven   2008 har vært et tungt arbeidsår for hele organisasjonen i Herøy kommune p.g.a. store omstillinger som følge av nedskjæringer vedtatt i budsjettet for 2008 og økonomiplanen for 2008-2011. I tillegg til å gjennomføre nødvendige omorganiseringer har det vært arbeidet hardt for å unngå direkte oppsigelser. Resultatet for 2008 viser at vi er i rute på stort sett alle områder og ligger litt foran skjema for de økonomiske resultatene. Nedbemanningsprosessen var pr. årsskiftet nærmest fullført. De siste som er involvert i denne prosessen avslutter sin arbeidsavtale i 2010 gjennom førtidspensjoneringsavtale. De som har avtale om etterutdanning/stipend er tilbake på jobb i 2010. Pr. dato er det stor sannsynlighet for at vi kommer i mål med nedbemanningen uten oppsigelser. Stadig nedgang i folketallet og dermed reduksjon i de statlige overføringene betinger et fortløpende behov for reduksjon av driftsutgiftene. Det er viktig å ta disse reduksjonene i takt med inntektstapet. Samtidig er det overmåte viktig å iverksette tiltak for å snu den negative befolkningsutviklingen.   Sak 26/09: BUDSJETTRAPPORTERING / REGULERING PR. 30.04.2009 Rådmannens innstilling:  1. Kommunestyret godkjenner framlagte tertialrapport pr. 30.04.09

     

     

2. Det gjennomføres følgende endringer i budsjettet:

     

  1. Ekstraordinært skjønnstilskudd til barnehagene kr. 300000 inntektsføres og overføres Herøy barnehage.
  2.  

     

  3. Det opprettes en pleierstilling ved omsorgsboligene. Finansieringen blir som vist i saksframlegget.
  4.  

     

  5. Herøy helsesenter tilføres kr. 30000 for styrking av legesekretærfunksjonen. Finansieres gjennom økte inntekter.
         4. Det opprettes en undervisningssilling ved Herøy barne- og ungdomsskole fra høtsen 2009. Utgiftene på kr. 230.000 dekkes inn ved regnskapsmessig overskudd 2008. Rådmannen bes innarbeide dette ved utarbeidelse av budsjett 2010 og økonomiplan.

     

  Budsjettrevisjonen gjennomføres i henhold til vedlagte konteringsskjema   Saksutredning Omorganiseringen startet i 2008 der vi fikk inn halvårsvirkninger av størstedelen av nedskjæringstiltakene og helårsvirkninger av et par tiltak. I 2009 får vi helårsvirkninger av alle tiltakene så nær som to der det ene avsluttes i 2009 og den andre i 2010. Regnskapet for 2008 viser at vi ligger foran budsjettet i forhold til kostnader. Når vi etter første tertial får fram rapporter der vi driver nøyaktig etter budsjettet gjør det oss trygg på at vi truffet godt med gjennomførte tiltak. Innføringen av vårt nye budsjettverktøy gjør at vi har en svært høy nøyaktighetsgrad i budsjetteringen. Ledergruppen gjennomfører månedlig budsjettkontroll. Denne nøyaktigheten gjør at vi ikke har noe slingringsmonn. Når vi driver nøyaktig i.h.t. budsjettet med noen overskridelser på vikarpostene p.g.a. sykefravær gir det oss signaler på at det ikke finnes ledige ressurser i budsjettet. Høye vikarutgifter kontrolleres opp mot sykelønnsrefusjoner. Foreløpig ser dette bra ut men spesielt omsorgssektoren sliter med for lave vikarbudsjetter. Evalueringen av omsorgsektoren og skolesektoren viser at bemanningen er spesiell kritisk ved omsorgsboligene ved HOS. Kommunestyret har bedt oss å se på disse forholdene. Etter vår vurdering bør bemanningen på omsorgsboligene styrkes med en stilling hvis vi klarer å finne midler til dette. Vi hadde store forventninger til revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen for 2010. Dette slo dessverre negativt ut for oss igjen. Vi får kr.261000 mer i rammetilskudd, og kr. 119000 mindre i inntektsutjevning enn det vi har lagt inn i budsjettet.   Vi får heller ikke denne gangen delta i de generelle økningene på kommunesektoren. Årsaken til dette er fortsatt sterk befolkningsnedgang og virkningen av inntektssystemet ovenfor små kommuner. Departementet beregner videre en skatteinntekt på oss som ligger kr. 819000 lavere enn det vi har lagt inn i budsjettet. I forhold til dette burde vi ha redusert budsjettrammen med kr. 677000.   Skatteinngangen ligger foreløpig på nivå med det departementet anbefaler. Innrapporteringen på skatt har imidlertid en viss treghet. Vi velger derfor å beholde budsjettert skatteinngang og foreta en ny vurdering ved budsjettkontrollen pr. 30.08. Et positivt element under finans er nedgangen i renteutgifter på kr. 445000. Dette legges inn ved denne revisjonen og benyttes til finansiering av en ny stilling ved omsorgsboligene. Viser til rapporten for finanskapittelet. Utover dette finnes det ikke ledige ressurser i budsjettet og det er ikke grunnlag for ytterligere justeringer utover to tekniske justeringer. Det ene gjelder overføringer av ekstraordinært skjønnstilskudd til barnehagene til Herøy barnehage for så å trekke samme beløpet inn i husleie. Det andre gjelder en oppjustering av en legesekretærstilling for å kunne følge opp merarbeid som følge av ansettelse av en ny kommunelege i fast stilling. Denne justeringen finansieres med merinntekter som følge av økt aktivitet.   Vurdering: Herøy kommunes økonomi er svært trang men under kontroll. Selv om en på flere områder kunne ønske seg ressurser finnes det ikke grunnlag til å gjøre noen forsterkninger utover en liten styrkning av omsorgssektoren. Det finnes ikke ledige ressurser og likviditetsreserven er svært lav. Eventuelle framtidige ledige ressurser må gå til styrking av likviditetsreserven.     Sak 27/09: ØKONOMIPLAN 2010 - 2013 - RAMMER Rådmannens innstilling: 1. Følgende rammer legges til grunn for utarbeidelsen av økonomiplanen for 2010-2013:  

Enhet

 

 

2009

 

 

2010

 

 

2011

 

 

2012

 

 

2013

 

 

Folkevalgte styringsorgan

 

 

1 906

 

 

2 006

 

 

2 006

 

 

2 006

 

 

1 906

 

 

Administrasjonsenheten

 

 

14 435

 

 

14 911

 

 

14 664

 

 

14 514

 

 

14 244

 

 

Herøy barnehage

 

 

1 802

 

 

1 800

 

 

1 800

 

 

1 800

 

 

1 530

 

 

Herøy sentralskole

 

 

16 191

 

 

15 835

 

 

15 835

 

 

15 835

 

 

15 565

 

 

Kulturskolen i Herøy

 

 

790

 

 

790

 

 

790

 

 

790

 

 

790

 

 

Herøy helsesenter

 

 

4 846

 

 

4 901

 

 

4 901

 

 

4 901

 

 

4 901

 

 

Hjemmetjenesten i Herøy

 

 

12 528

 

 

13 278

 

 

13 278

 

 

13 128

 

 

13 128

 

 

Herøy sosialkontor

 

 

1 044

 

 

904

 

 

904

 

 

904

 

 

904

 

 

Barnevernstjenesten i Herøy

 

 

3 236

 

 

3 236

 

 

3 236

 

 

3 236

 

 

3 236

 

 

Herøy sykehjem

 

 

13 470

 

 

13 620

 

 

13 620

 

 

13 470

 

 

13 470

 

 

Teknisk enhet

 

 

5 741

 

 

5 741

 

 

5 344

 

 

5 344

 

 

5 344

 

 

Finansforvaltning

 

 

-75 991

 

 

-77 022

 

 

-76 378

 

 

-75 928

 

 

-75 018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T O T A L T

 

 

 

0

 

 

0

 

 

0

 

 

0

 

 

  2.Rammene justeres med bakgrunn i forslag til statsbudsjett for 2010 som framlegges i oktober   3. I forbindelse med utarbeidelse av budsjett 2010 legges det til grunn at eiendomsskatten holdes på dages nivå, det vil si fire promille.   Bakgrunn: Med bakgrunn i kommunens økonomireglement framlegges forslag til rammer for økonomiplanen 2010-2013. Disse rammene er utarbeidet med basis i vedtatt økonomiplan for 2009-2012, revidert nasjonalbudsjett for 2009 samt kommuneproposisjonen for 2010. Disse rammene danner grunnlag for høstens budsjettprosess.   Saksutredning: Etter at kommunen har vært gjennom en kraftig omstillingsprosess er det godt å konstatere i regnskapet for 2008 og regnskap pr. 30.04.09 viser at vi har kontroll over situasjonen. Vi kjører eksakt etter vedtatte budsjetter og behersker nå vår gjeldsbelastning og manglende momsrefusjoner.   Det som er beklagelig er at folketallet fortsetter å synke sterkt. Vi ligger nå ca. 20 innbyggere lavere enn beregnet av SSB og synker med ca. 20 hvert år. Dette gir alvorlige utslag for våre overføringer fra staten. Slik det ser ut nå ut fra vedtatt økonomiplan og kommuneproposisjonen for 2010 går vi inn i et stort omstillingsbehov i 2013.   Sak 28/09:  ETABLERING AV HERØY MARITIME NÆRINGSPARK Formannskapets innstilling: Herøy kommunestyre viser til tiltak i strategisk næringsplan 2008 – 2011 vedrørende etablering av næringspark på Hestøy samt til foreliggende reguleringsplanutkast for Herøy Maritime Næringspark.   Herøy kommunestyre godkjenner foreløpige utbyggingsplaner samt kostnader og finansieringsplan som følger:   1. Erverv av grunn som følge av reguleringsplan, gjennomføres i 2009:   Del av g.nr.4/193, ca.21.000 m² à kr.35,- kr. 735.000 Del av g.nr.4/264, ca. 900 m² à kr.35,- kr. 31.500 Del av g.nr.4/304, ca. 360 m² à kr.35,- kr. 12.600 Del av g.nr.4/22, ca.70.000 m² à kr.10,- kr. 700.000   Kostnadsberegnet til kr.1.479.100,- som finansieres slik:   Kommunal egenkapital kr.1.479.100,-   2. Utdyping av innseilingen til havneområdet, gjennomføres i 2009 - 2010:   Kostnadsberegnet til kr.26.147.500,- som finansieres slik:   Tilskudd fra Kystverket kr.13.073.750,- Kommunal egenkapital kr.13.073.750,-   3. Omlegging av deler av veitrase og videre klargjøring, gjennomføres i 2009 – 2010:   Forskuttering av omlegging av 300 lm veg à kr.7.000 kr.2.100.000,- 4. Utbygging av kai med tilførselsveg, gjennomføres i 2010 – 2011   Kostnadsberegnet til kr.4.770.000,- som finansieres slik:   Tilskudd fra Nordland Fylkeskommune kr.2.385.000,- Egne midler kr.2.385.000,-   5. Kommunestyret godkjenner låneopptak kr.29.726.600,- som byggelån for finansiering av byggetrinn 1-3 av Herøy Maritime Næringspark. Kommunestyret godkjenner en sluttfinansiering av byggetrinn 1 – 3 med kommunal andel kr.9.323.350,-.   Kommunestyret godkjenner låneopptak kr.9.323.350,- for dekning av kommunens andel.   Rådmannen gis fullmakt til å forhandle og inngå låneavtale.   6. Formannskapet gis fullmakt til å fastlegge endelig investeringsramme for delprosjekt 2 og fullmakt til å oppta lån for midlertidig og endelig finansiering av totalprosjektet. Kommunens netto finasieringsandel for endelig finansiering skal ikke overstige kr. 10 millioner kroner.   7. Det innføres en havneavgift og kaiavgift som skal bidra til finansieringen av utbyggingen. Satser fastlegges av behandlingen i budsjettet. Leie av tomtegrunn fastlegges til 7 % utbyggingskostnader.   8. Kommunestyret ser positivt på planen om å etablere Herøy Maritime næringspark og ber om at investeringen innarbeides i kommuneplanen. Kommunestyret forutsetter at brukerne av næringsparken dekker de utgifter Herøy kommune har i forbindelse med investeringen.   9 Prosjektet videreutredes i forkant av første kommunestyremøte og legges fram i forkant av kommunestyret. Utredningen må være oversiktlig og inneholde fullstendig informasjon med risikovurdering av prosjektet.   Saksutredning: Det vises til K-styrets vedtak i sak 07/77 som følger: Fremlagte forslag til Strategisk Næringsplan for Herøy kommune 2008-2011 godkjennes. Under delmål Hav og maritime muligheter er tiltaket Næringspark for foredling.   Med bakgrunn i ovennevnte er det kjørt et forstudie i regi av HALD IKS for å få vurdert utviklingsbehovet knyttet til utviklingen av næringspark på Hestøy basert på eksisterende ledige industrilokaler.   Konklusjon, etter at forstudiet er gjennomført, tilsier at en bør vurdere utviklingen av en næringspark uavhengig av eksisterende bygningsmasse.   Ut fra ovennevnte ble det besluttet å starte arbeidet med å få utarbeidet reguleringsplan for etablering av næringspark på Hestøy.   Arbeidet med reguleringsplanen har pågått en god tid og vil bli ferdigstilt i løpet av inneværende år.   Det tas sikte på å regulere et areal til næringspark som skal være med å sikre et fremtidig behov for etablering av aktiviteter innenfor den maritime sektoren i kommunen.   Samlokalisering av maritime bedrifter som det her legges opp til vil ha mange positive sider.   Følgende tiltak må iverksettes for å få en best mulig utnyttelse av næringsparkens arealer:   - Omlegging av vegen gjennom området. Deler av veien må legges om i en tidlig fase av prosjektet for å frigjøre utbyggingsarealer. Denne utbyggingen må forskutteres av kommunen for senere refundering fra STV.   - Sprenging og mudring for utdyping av innseilingen til området. Dette omfatter området foran offentlig kai og anlegget tilhørende Marine Harvest.  - Bygging av offentlig kai med tilførselsveg   - Sprenging for planering og utfylling av regulerte arealer   - Innløysing av privat bolig innenfor det regulerte området   - Følgende eksisterende aktiviteter må ivaretas: 

     

- Marine Harvest Norway AS  - Seløy Undervannservice AS  - Reindriftsnæringen   - Grunneierne   Utbyggingen av næringsparken vil være et offentlig prosjekt med Herøy kommune som prosjekteier. Dette skaper det beste grunnlaget for finansieringen av utbyggingen.   Dette krever bl.a. at Herøy kommune må stå som eier av arealene som legges opp til felles bruk.   Det er fremmet søknad til Kystverket og Nordland Fylkeskommune om tilskudd til delfinansiering av utdypingen av innseilingen til området samt bygging av kai med tilførselsveg.   Disse kostnadene er foreløpig beregnet til kr.30.787.500,-, og planlagt finansiert slik: 

     

- Tilskudd fra Kystverket kr.13.073.750,  - Tilskudd fra Nordland Fylkeskommune kr. 2.385.000,-   - Egenkapital Herøy kommune kr.15.338.750,-   - Som prosjekteier og utbygger må Herøy kommune tilegne seg arealene som skal benyttes til offentlig kai med tilførselsveg. Dette er arealer som i dag tilhører Marine Harvest Norway AS.   For å ivareta reindriftsnæringens interesser er det viktig å sette av arealer til deres formål.   Dette innebærer arealer som eies av Marine Harvest Norway AS og Seløy Undervannservice AS og som det må legges restriksjoner på hva angår fremtidig bebyggelse. Disse arealene må kommunen innløyse.   Totalt dreier dette seg om følgende arealer      - Deler av g.nr.4/193 Marine Harvest Norway AS ca.21.000 m²

     

- Deler av g.nr.4/264 Marine Harvest Norway AS ca. 900 m²

     

- Deler av g.nr.4/304 Seløy Undervannservice AS ca. 360 m²   Sak 29/09: RØYSTERETT FOR UNGDOM   Rådmannens innstilling: Herøy kommunestyre søker om å få delta i forsøksordning ved kommunestyrevalget 2011 med stemmerett for ungdom som fyller 16 eller 17 år.   Saksutredning:
Med brev av 14.04.09 fra Kommunal- og Regionaldepartementet har kommunene fått invitasjon
til å delta i forsøk med stemmerett for ungdom som fyller 16 eller 17 år i valgåret. Saken ble referert i formannskapets møte 28.04.09 og fristen for å søke er 1.juli 2009. Ved behandlingen av St.meld. nr. 33 (2007-2008) ”Eit sterkt lokaldemokrati” sluttet Stortinget
seg til regjeringens sitt forsalg om at det skal gjennomføres forsøk med stemmerett ved
kommunestyrevalg for ungdom som fyller 16 år i valgåret.  Forsøket er hjemlet i valglovens
§ 15-1. Forsøket skal i utgangspunktet bare gjelde kommunestyretvalget 2011.  Det blir i forsøket ikke
åpnet med endringer i valgbarhetsalderen.  Det vil derfor i disse forsøkene ikke være samsvar
mellom stemmerettsalderen og valgbarnhetsalderne. Ved utvelging av kommuner som skal delta vil det blir lagt vekt på følgende: - Det blir tatt sikte på at store, mellomstore og små kommuner skal delta
- Det blir lagt vekt på geografisk spredning slik at alle landsdeler blir representert.
- Variasjon i den politiske sammensetningen av kommunestyret
- Både kommuner i distriktene og kommuner i sentrale strøk bør delta
- Variasjon i alderssammensetning, målt som del av befolkning som er under 30 år. Kommunal- og regionaldepartementet vil også vurdere i hvilken grad kommunen i søknaden klarer å synliggjøre at en har en politikk som aktivt klarer å trekke ungdom med i politisk arbeid eller annen medvirkning i kommunale prosesser. På denne bakgrunn er det viktig at kommunen i sin søknad opplyser om disse kriteriene.   Sak 30/09: UNGDOMS FRITIDSMILJØ OG DELTAKELSE - INNFLYTELSE LOKALT – HØRING Saksutredning: Barne- og likestillingsministeren nedsatte 17.januser 2008 en ekspertgruppe som skulle utrede ungdoms mulighet for et positivt fritidsmiljø og deltakelse og innflytelse lokalt.   Ekspertgruppens mandat har vært todelt: Den skulle sette et grundig søkelys på fritidsmiljøet lokalt, og de på hvordan kommunene kan tilrettelegge for positive fritidstilbud for ungdomsgruppen. Videre skulle spørsmål knyttet til unges demokrati, deltakelse og innflytelse drøftes.   Ekspertgruppen skulle også se på hvordan en kan tilrettelegge innsatsen slik at behovene til ulike ungdomsgrupper – ungdom med etnisk minoritetsbakgrunn og unge med nedsatt funksjonsevne – blir ivaretatt.   Utredeningen gir en bred analyse av fritidsfeltet og problemstillinger knyttet til unges deltakelse og innflytelse lokalt:  

     

  • kompetanseheving innen fritidssektoren
  •  

     

  • formalisering av ungdomsråd gjennom nasjonale retningslinjer
  •  

     

  • lovfesting – demokratiprogram for ungdom
  •  

  Bakgrunn: Kap. 12 tar for seg hvordan sikre deltakelse og innflytelse og det framkommer følgende forslag:   1) Det bør lovfestet at kommunene er forpliktet til å utarbeide et demokrati-program for ungdom.   2) Alle kommuner bør etablere både representative og deltakerdemokratiske medvirknings- muligheter for å sikre at mange og ulike ungdomsstemmer høres.   3) Det bør utarbeides nasjonale retningslinjer for lokale ungdomsråd.   4) Alle kommuner bør ha en lokal ungdomsplan for en helhetlig ungdomspolitikk.   5) Det bør settes i gang systematiske forsøk med ulike modeller for ungdoms deltakelse.   6) Det bør etableres en statlig tilskuddsordning som stimulerer nye veier.   7) Det bør utformes kompetansebyggende tiltak for ungdom og demokratisk deltakelse.   8) Det bør avholdes en "ungdomsfolkeavstemming" om stemmerett for 16-åringer ved lokalvalg.   Vurdering: Saken er drøftet med rådmannen som anbefaler at det nedsettes en arbeidsgruppe for å utarbeide forslag til høringsuttalelse som kan legges fram for formannskapet i første møte etter sommerferien (25.08.09).   Arbeidsgruppen bør bestå av:   2 repr. for barne- og ungdomsrådet Barne- og ungdomsarbeider Kristine Kleven (leder) Leder for funksjonshemmedes råd – Jørn Moe 1 repr. fra formannskapet – Laila Furu Vold   Sak 31/09: SAMARBEIDSAVTALE MELLOM HERØY KOMMUNE OG NAV NORDLAND Formannskapets innstilling: 
  1. Lokal samarbeidsavtale mellom Herøy kommune og NAV Nordland datert 14.05.09 godkjennes.
  2.   

  3. Driftsavtale mellom Herøy kommune og NAV Nordland datert 14.05.09 godkjennes.
  Bakgrunn: I henhold til Lov om ny arbeids og velferdsforvaltning skal det opprettes et NAV kontor i alle kommuner. I Herøy kommune settes NAV kontoret i drift fra 02.09.09. De lokale NAV kontorene er et partnerskap mellom stat og kommune. Til grunn for partnerskapet skal det lages lokale samarbeidsavtaler som skal være vedtatt av partene før åpning av kontoret.   Disse skal inngås på grunnlag av Rammeavtalen mellom KS og Arbeids- og inkluderingsdepartementet vedrørende opprettelse av NAV datert den 21.04.06. Rammeavtalen skal med utgangspunkt i Lov om arbeids- og velferdsforvaltning danne grunnlag for samhandling mellom staten og kommunesektoren som likeverdigs parter og er førende for de lokale samarbeidsavtalene.     Vurdering: Den lokale samarbeidsavtalen er forhandlet fram med hjemmel i lov om ny arbeids- og velferdsforvaltning og inneholder bestemmelser om blant annet styring og ledelse, lokale mål og tjenesteområder i det lokale kontoret og drift av kontoret. I tillegg til samarbeidsavtalen er det forhandlet frem en driftsavtale med kostnadsfordeling av felles driftskostnader.   Det er enighet om enhetlig ledelse av NAV Herøy. Leder av NAV kontoret er kommunalt tilsatt. Leder for kontoret delegeres fullmakter tilsvarende enhetsleder i Herøy kommune.   Den lokale samarbeidsavtalen fastsetter hvilke tjenester det enkelte kontoret tilbyr utover minstekravet. Tjenesteinnholdet vil derfor variere fra kommune til kommune. Arbeids- og velferdsforvaltningen vil omfatte hele det statlige tjenestespekteret fra tidligere trygdeetaten og Aetat og minimum økonomiske sosialhjelp som er kommunene sitt ansvar etter sosialtjenesteloven kap. 5.   Utover minimumsløsningen har kommunestyret i møte 19.12.2007, sak 78/07 vedtatt at følgende tjenester skal være med i NAV Herøy: gjeldsrådgivning, boligsosialt arbeid, flyktningetjenesten, introduksjonsloven, rustjenesten og ordninger som kommunen formidler fra Husbanken.   Det er lagt vekt på å lage en samarbeidsavtale som skal regulere de aktuelle områdene som er nødvendig for et funksjonelt partnerskap. Det er også tatt med hvordan eventuelle tvister skal løses. Avtalen gjelder fra og med den 02.09.09 og skal evalueres en gang i året. Styringen av kontoret skjer i samarbeidsmøter mellom rådmann i Herøy kommune og fylkesdirektør i NAV Nordland. Dette for å samordne styringssignaler for virksomheten fra kommune og stat.   KONKLUSJON: Forslag til samarbeidsavtale og driftsavtalen mellom Herøy kommune og NAV Nordland godkjennes.   Sak 32/09: ÅRSGEBYR FOR SLAMTØMMING Formannskapets innstilling: Gebyrregulativ 2009 slamtømming:  

Oppgave

Gebyr for slamtømming

Helårsbolig med privat avskiller og utslippledning

1550

Helårsbolig med privat avskiller og tilkoplet kommunal avløpsledning

3030

Fritidsbolig med privat avskiller og utslippsledning

800

Fritidsbolig med privat avskiller og tilkoplet kommunal avløpsledning

2280

Helårsbolig tilnyttet kommunalt avløp

2500

Fritidsbolig tilknyttet kommunalt avløp

1800

Ekstratømminger av privat avskiller

3400

  Alle gebyrer inkl. mva.   Bakgrunn:   29.04.09 behandlet hovedutvalget sak om etablering av komposteringsanlegg for slam i på Øksningan.   Hovedutvalget fattet i sak 17/09 følgende vedtak: 1) Rådmannens innstilling tilsidesettes. 2) Vedtak om komposteringsanlegg for slam gnr. 7 bnr. 58 Øksningan Ytre, utsettes i påvente av ytterlige utredning. 3) Saken sendes tilbake til administrasjonen for saksutredning av alternative løsninger som også medfører kompostering av slam utenfor Herøy. Forslag på interkommunale løsninger skal også være inkludert i dette arbeidet. 4) Det fremforhandles snarest og innen utgangen av juni, en midleritidig avtale med leverandører av tjenesten "slamhenting". 5) Som en midlertidig løsning iverksettes tømming av de kommunale slamavskillerne slik at vi kan opprettholde tilbudet om nødtømming av private slamavskillere. 6) Hele saken legges fram på nytt for nye behandling i hovedutvalget.   Situasjonen vedrørende slamtømming er prekær. Det er ikke utført ordinær tømming i 2008 og så langt i 2009. Det er imidlertid utført mange nødtømminger av tanker som er så overfylte at de har sluttet å virke og skapt problemer for våre abonnenter. Slam fra disse nødtømmingene er deponert i de store kommunale tankene – jfr. tillatelse fra Fylkesmannen. Disse tankene er nå overfylte.   En lokal entreprenør – Rolf Edvardsen AS – har anskaffet utstyr for avvanning av slam. Han er også grunneier til det området hvor det skulle etableres slamkomposteringsanlegg.   Med bakgrunn i vedtak i sak 17/09 punkt 4 og 5, og den prekære situasjonen vi har, er det innhentet et nytt tilbud fra Rolf Edvardsen AS som også inkluderer transport av slammet til SHMIL i Mosjøen.   Sak 33/09: GODKJENNING AV FORVALTNINGSPLAN FOR GÅS Formannskapets innstilling: Forvaltningsplanen for kortnebbgås hvitkinngås og grågås i Alstahaug, Dønna, Herøy og Vega kommuner godkjennes som den foreligger.   Saksutredning: Det har tidligere vært utarbeidet Lokal forvaltningsplan for Kvitkinngås på Sør-Herøy og Tenna i 1996, Lokal forvaltningsplan for grågås og kvitkinngås i Dønna kommune i 1999, Lokal forvaltningsplan for grågås, kortnebbgås, kvitkinngås og kanadagås i Alstahaug kommune i 2001 og lokal forvaltningsplan for grågås og hvitkinngås på Vega i 1997 som er rullert i 2000. Fylkesmannen ønsker å se gåseproblematikken i disse fire kommunene i sammenheng og ønsker en felles forvaltningsplan for gås i disse fire kommunene Det ble oppnevnt ei styringsgruppe som besto av representanter fra Norges Bondelag (Torgeir Lenning, Herøy), Norsk Bonde- og Småbrukarlag (Jonny Mortensen, Vega), Norsk Ornitologisk Forening (Atle Ivar Olsen, Nesna), Norges Jeger- og Fiskeforbund (Luis Manchilla Ponce, Brønnøy) og Fylkesmannen i Nordland (Jostein Øvervatn, Bodø) Dønna kommune v/Karsten Vang har hatt prosjektledelsen og sekretariatsfunksjonen for de samarbeidende kommunene. Målet er å lage en forvaltningsplan som sikrer en best mulig ressursbruk i tilskuddsforvaltninga, og en god forvaltning av de arktiske gåsebestandene. Det skal ytes kompensasjon til de gårdbrukerne som har størst belastning av gåsebeiting fra arktiske gjess. Den skal også ivareta gårdbrukernes interesser i forbindelse med forproduksjonen. Forvaltningsplanen er et dokument som er et grunnlag for lokal forvaltning av alle de tre store artene gås på Helgeland. Planen har vært til administrativ høring hos viltforvaltningen i de samarbeidende kommunene og Fylkesmannen.