Rundt juletider ble det kjent av herøyselskapet Nova Trans AS våren 2011 får levert en ny brønnbåt. Nå skal det bygges enda en båt av samme type til området.
 
Bak selskapet Selskapet Polartind/Norsk Fisketransport A/S finner vi Børge Lorentzen på Dønna, Harry Bø på Kolvereid, Namsos Trafikkselskap og Jaras i Namsos (Jarle Rasmussen).
 
Båten blir i all hovedsak lik brønnbåten Nova Trans som herøyselskapet Nova Trans AS får levert våren 2011.
 
Det betyr at båten blir 62 meter lang og 12 meter bred og fullpakket med ny teknologi.
 
Leveres oktober 2011
Båren til Polartind/Norsk Fisketransport A/S skal være leveringsklar oktober 2011 og skal, som Nova Trans, bygges hos Aas Mekaniske Verksted i Molde.
 
Dette går fram av en pressemelding som Aas Mekaniske Verksted har sendt ut.
 
Båten er bygget og utstyrt for transport av levende fisk i lukket og åpent system, og er spesialdesignet for å ha full kontroll på alt sirkulert vann som strømmer gjennom lasterommet for oppsamling av lus under transport, avlusing og sortering.
 
130 millioner kroner
I pressemeldingen er ikke prisen på båten oppgitt, men Nova Trans vil koste herøyselskapet Nova Trans AS rundt 130 millioner kroner og kreve en ekstra bemanning på 10 personer.
 
Det er grunn til å tro at dette også vil gjelde for båten til Polartind/Norsk Fisketransport A/S .
 
Denne båten vil gå inn på kontrakt for kjøring til en gruppe oppdrettere i Ytre Namdal bestående av As Aqua, Sinkaberg-Hansen AS, Bindalslaks AS , Lund Fiskeoppdrett AS, Emilsen Fisk AS, Vikna Sjøfarm AS, Val Vgs AS, Midt-Norsk Havbruk AS og Bjørøya Fiskeoppdrett AS.