Ledia Ekonomy Jenssen kommer opprinnelig fra Albania, men har bodd i Sandnessjøen siden 2000. I starten arbeidet hun med vasking, men i 2002 fikk hun jobb i Boreal og begynte å jobbe med restaurantdrift på ulike hurtigbåter og ferger i selskapet

- Jeg har jobbet i kafeen på mange båter, men i 2005 la selskapet ned restaurantdriften og i 2006 begynte jeg å arbeide på Sigrid. I begynnelsen var vi to som drev sammen, men i 2011 overtok jeg driften og begynte for meg selv, sier Ledia.

Mange ansatte
Da de nye fergene Tenna og Herøysund ble satt i drift lå det inne i anbudet at det skulle være åpen kafé i sommermånedene juni, juli og august. Ledia, som siden 2012 har tatt seg av kafeen på Møysalen, tok utfordringen og har i sommer hatt totalt 10 ansatte på de fergene som trafikkerer mellom Herøy og Dønna til Alstenøya. På de to fergene som trafikkerer mellom Søvik og Flostad finner vi seks av dem. Fire av disse kommer fra Herøy mens en av dem kommer fra Austbø. I tillegg jobber hun selv deler av uka på bilferga Tenna i tillegg til Møysalen som trafikkerer mellom Dønna og Sandnessjøen.

- Det er helt klart utfordringer med å drive kafe på to ferger på samme samband. Det blir flere ansatte som skal lønnes, men jeg liker utfordringer og satser på at det skal gå bra. Det er en kabal som skal legges og dersom det skal gå rundt økonomisk er det en forutsetning at jeg må arbeide mye selv, sier Ledia.

Tar tid å bygge opp
Når det blir spørsmål om lønnsomheten får vi til svar at hun ikke har dette helt klart enda. Resultatet for juni var nok dårligere enn forventet mens det i juli har gått mye bedre på Herøysambandet sier Ledia.

- Jeg tror nok en del av dette kan skyldes at det var nytt og uvant og at det derfor tar litt tid å venne seg til det. Det virker som de reisende liker tilbudet og jeg har også inntrykk av at de ansatte trives godt. Det er viktig for meg at de ansatte trives på jobb og jeg legger derfor vekt på å være fleksibel. Dersom de ansatte for eksempel ønsker å bytte vakter for å få noen dager fri så får de det så lenge driften fungerer, sier Ledia.

Tar seg av vaskingen om bord
I tillegg til restaurantdriften er det også de ansatte i bedriften til Ledia som tar seg av vaskingen om bord i fergene. I følge Ledia er dette helt nødvendig for å få lønnsomhet i driften.

Vurderer å utvide
- Jeg vurderer å utvide driften til vinterhalvåret på Herøysambandet, men er nok avhengig av litt mer støtte for å få dette til å gå i balanse. Jeg har fått god hjelp fra Boreal og har et godt samarbeid med dem Jeg liker som sagt utfordringer og trives veldig godt i jobben og liker å arbeide mye. Det blir derfor lite tid til ferie, men familien min er vant til det og mannen min Ben jobber også i perioder på Herøysund. Jeg håper at det lar seg ordne slik at det kan bli et tilbud hele året, avslutter den positive og arbeidsomme Ledia Ekonomy Jenssen.

Da er det bare å oppfordre alle reisende til å benytte seg av tilbudet i kafeen slik at vi fortsatt kan nyte en kopp kaffe og noe å bite i på fergeturen. Svelene til Ledia kan ihvertfall trygt anbefales.