Det var ordføreren i Herøy som hadde invitert Statens veivesen med distriktsveisjef Henry Nyman og seksjonsleder for byggherreavdelingen på Helgeland John Bjørnå til Herøy.

Møtet foregikk på Brygga, men møtedeltakerne var også på befaring til de aktuelle stedene som nevnes i sakslista under.

På dagens saksliste sto følgende:

- Ny bru over Herøysundet, framdrift i dette arbeidet - Framdrift ferjeleiet på Austbø (se sak her på nettstedet fra tirsdag) - Venterom på Søvik ferjeleie - Forhøyelse av gelender på Tennsundbrua - Herøysundbrua: Tilførsel gang- og sykkelvei - Utvidelse av riksvei 828 til Hestøya (hvor Marine Harvest holder til) - Utvidelse av veikryss på Seløy

Fastlandsforbindelse Delegasjonen fra Herøy kommune kom også inn på den planlagte fastlandsforbindelsen fra Herøy.

I den forbindelse viste han til årsrapporten til Mesta for 2006 hvor verdens dypeste undersjøiske veitunnel under Eiksundet på Sunnmøre er omtalt.

Tunnelen blir 7.765 meter lang og på det dypeste går den 287 meter under havoverflaten.

Men det mest interessante er kanskje prislappen på prosjektet: 378 millioner kroner.

Sammenliknet med prisen på en ny ferje til rundt 100 - 120 millioner kroner, er dette interessant, mener ordfører Arnt Frode Jensen.