Arnt Frode Jensen takker først for arbeidet fylkeskommunen har nedlagt for å skaffe to nye tidsmessige ferger til kommunen. Samtidig uttrykker han bekymring for hvordan anbudet skal praktiseres.

Spørsmål rundt restaurantdrift
- Ettersom jeg har forstått er det oppstått tvil om hvordan restaurantdriften skal driftes. Er det hele året, eller er det bare deler av året? etterspør Jensen.

Driftsleder Kjartan Zahl i Boreal Transport Nord mener at kriteriene i konkurransegrunnlaget for sambandet bestemmer at det skal være restaurantdrift i sommermånedene juni, juli og august.

- Det ligger som et utgangspunkt, så vil Boreal vurdere hvorvidt det er grunnlag for å utvide denne perioden. Den beslutningen er ikke tatt, sier Zahl.

Ordfører Jensen sier til Herøyfjerdingen at dette er nytt for han og at dette ikke stod i den opprinnelige anbudsbeskrivelsen.

- Dette har vi ikke vært involvert i, sier Jensen.

Solrun Krane i Statens vegvesen som har jobbet med anbudet bekrefter at det kun er krav om åpen kafeteria i sommermånedene.

- Det er kun på sommeren det er krav om restaurasjon der. Dette ble gitt som tilleggsinformasjon på Doffin i tilbudsperioden, sier Krane.

Elektroniske skilt
Fra 2014 ble det slutt på de trykte rutehetene og det har nok for en del reisende vakt en del problemer. Solrun Krane opplyser at Statens vegvesen nå har satt i gang et prosjekt for å få opp variable skilt som skal stå på diverse ferjeleier i Nordland,

- Ferjeleiene på Søvik og Sandnessjøen får slike variable elektroniske skilt. Her vil det komme fram informasjon om neste ruteavgang, og det blir annonsert på skiltene dersom det er ruteavvik, sier Solrun Krane.

Aksepterer ikke at fergene flyttes
Jensen skriver videre at man i flere år har opplevd særdeles stor ustabilitet i fergetilbudet i forbindelse med havari og at den ene fergen har blitt betraktet som reserveferge i Boreals konsesjonsområde.

- Slik anbudet er utformet regner vi med at dette nå er historie. Vi vil aldri akseptere at fergene vi har i vårt fergesamband blir satt inn på andre samband ved eventuelle driftsavbrudd eller verkstedsopphold. Reserveferge aksepteres kun ved driftsavbrudd eller verkstedsopphold i sambandet Søvik – Herøy, skriver Jensen til samferdselsråden.

Når kommer Tenna i drift?
Arnt Frode Jensen stiller spørsmål ved planleggingen i forbindelse med innføring av de nye anbudene. Dette gjelder både merking av leia inn til Austbø samt nytt fergekai på Herøy.

- Vi registrer imidlertid at BF Tenna er ankommet Sandnessjøen for ca 14 dager siden og ennå ikke er satt inn i rute. Når tid kan vi forvente at denne fergen er i drift ? spør Jensen.

- Det vi minst trenger nå er mer uforutsigbarhet i fergetilbudet. Skal vi fortsette å lykkes med å bygge næringsliv i Herøy må samferdselen fungere tilfredsstillende, avslutter Jensen.

Tenna på plass 1. mars
- Det heftet lenge usikkerhet rundt fremdriften i merkeprosjektet i Kvaløyhamn. Igangsetting av et nytt fartøy krever en plan for disponering av både fartøyer og mannskaper. For å planlegge fornuftig må man ha en dato å forholde seg til og 1. mars er derfor bestemt som oppstartsdato mellom Boreal som operatør og vår oppdragsgiver, sier driftsleder Kjartan Zahl.

Møte 5. - 6. mars
5. mars skal det holdes et etterlengtet møte med samferdselsråd Tove Mette Bjørkmo og Torbjørn Naimak som er regionsjef i Statens vegvesen Region nord  i Herøy. Da vil ordfører Arnt Frode Jensen ta opp flere forhold rundt både fergedrift og hurtigbåt. Ny bru over Herøysundet vil også være et viktig tema på møtet.

Torsdag 6. mars vil Tove Mette og Torbjørn Naimak være tilstede under en flott markering av de nye fergene. Programmet for dette vil vi komme tilbake til.

Ønsker at fergene skal gå som planlagt
Tove Mette Bjørkmo sier til Herøyfjerdingen at hun holder på med et svarbrev til orfører Arnt Frode Jensen, men på grunn av at hun har vært opptatt med fylkestinget har hun ikke rukket å få det ferdig.

- Jeg synes det er greit at ordføreren er engasjert og opptatt av at fergedriften blir slik som det foreligger i anbudet. Vi er alle opptatt av at fergene skal gå etter ruteplanen. Dersom Boreal ikke overholder sine avtaler har vi muligheten til sanksjonere dem med å trekke dem i overføringene. Jeg håper selvsagt at vi slipper slike tiltak. Det beste er jo at fergene går slik de skal. Fergene skal ikke tas ut til andre samband når det er problemer og vi vil nok få tatt en gjennomgang på dette og andre spørsmål på møtet i mars, avslutter Bjørkmo.