Utredningen skal gi svaret på hvor den undersjøiske tunnelen til Alstahaug skal ligge. Da skal alle muligheter fra Skorpa på Dønna til Tenna/Austbø/Søvik i sør vurderes.

- Alle fire konsulentfirmaene ligger relativt likt, uttaler Skogsholm. De tre kommune Alstahaug, Dønna og Herøy har utnevnt en styringsgruppe som skal håndtere anbudene.

Denne styringsgruppa består av rådmennene i Alstahaug, Dønna og Herøy i tillegg til tidligere veisjef Arne Løvmo.

Førskommende mandag skal fylkesutvalget i Nordland bestemme seg for størrelsen på sin finansieringsandel og styringsgruppa avventer deres beslutning, sier Roy Skogsholm.

Avgjørelse 6. september 6. septemer skal styringsgruppa ta beslutningen om hvem som skal få oppdraget. Inntil da blir ikke navnene på de fire firmaene bli kjent.

Etter at styringsgruppa har bestemt hvem som får anbudet, regner Skogsholm med at utredningsarbeidet tar til umiddelbart.

Men først skal de tre kommunene få styringsgruppas anbefalinger til godkjenning.

- Jeg regner med at forhandlingene om kontrakt og oppstart vil ta til om 14 dagers tid. Alle de fire konsulentfirmaene har lagt opp til 13-15 ukers utredningsarbeid.

- Denne utredningen er ganske komplisert og omfatter blant annet seismikk, opplyser rådmann Skogsholm.

Inn på Nasjonal Transportplan Han sier videre at så snart kommunene har sagt sitt, vil prosessen mot fylket og departement for å få prosjektet inn på Nasjonal Transportplan ta til.

Nasjonal Transportplan rullererer hvert 4. år og neste gang er i 2008/2009.

- Derfor er det viktig å handle raskt for å komme med i denne rulleringen, ellers mister vi fire år.

- Men jeg tror vårt prosjekt kan vise seg å være gjennomførbart mye tidligere enn vi tror. Og det kan også vise seg å være et godt samfunnsøkonomisk prosjekt, sier Skogsholm.

Bompenger gir raskere løsning Han viser blant annet til et adskillig større prosjekt på Vestlandet til 813 millioner kroner. Fastlandsforbindelsen mot Alstahaug vil være mye rimeligere.

- Med bompenger og utløsning av ferje-/ og hurtigbåtmidlene kan prosjektet komme igang raskere, enn om vi legger opp til store statlige overføringer, avslutter rådmann Roy Skogsholm.

Ordfører Arnt Frode Jensen uttalte tidligere i sommer til Herøyfjerdingen at det er et mål å kunne åpne fastlandsforbindelsen i 2014, når Herøy kommunen feirer 150 år som egen kommune.