Samferdselsminister Liv Signe Navarsete bruker kraftige ord når hun karakteriserer Posten Norge AS sitt tilbud på Helgeland og lover å følge nøye med på utviklingen framover.

"Jeg finner det uakseptabelt at mange brukere på Helgeland har fått et mye dårligere posttilbud, og jeg legger til grunn at Posten raskt løser oppstartsproblemene tilknyttet den nye flyfraktløsningen og finner løsninger for Helgeland som sikrer en god og forutsigbar postframføring i området.

Jeg vil i tiden fremover følge nøye med på utviklingen i Postens fremsendingskvalitet, og jeg forventer at tiltakene Posten setter i verk raskt vil bedre situasjonen", skriver samferdselsministeren i brevet til Posten Norge AS:

I oktober sist høst sendte ordførerne på Helgeland en samlet uttalelse til Posten Norge AS og samferdselsministeren.

I uttalelsen viser ordførerne til at Postens omlegginger har ført til et mye dårligere tilbud på Helgeland og det blir stilt spørsmål om Posten bryter sine konsesjons-forpliktelser.

Problemer med flytrafikken I sitt svarbrev datert 4. desember til Helgeland Regionråd med kopi til ordførerne, påpeker Posten at hovedårsaken til kvalitetssvikten det siste året skyldes problemer med flytrafikken med dårlig regularitet og nedprioritering av post på flyrutene.

Posten påpeker at de ikke er fornøyd med leveringskvaliteten i området, selv om posten i all hovedsak kommer fram innenfor de konsesjonspålagte kravene.