- Både i Herøysundet og Tennsundet blir det kjørt for fort. Og da drar båtene gjerne med seg mye sjø, som igjen kan skade båter som ligger ved kai.
 
Skaper uhyggelig stemning
Og ikke minst skaper slik kjøring i høy hastighet tett forbi andre småbåter usikkerhet hos andre båtførende.
 
Dette kan være folk som kanskje ikke er like båtvante - som for eksempel turister, sier lensmann Edvard Børø til Herøyfjerdingen.
 
Både Børø og lensmannsførstebetjent Svend Morten Reinertsen oppfordrer båtfolket om å bidra til at alle kan ha det hyggelig på sjøen.
 
Ikke så travelt 
Ikke minst gjelder det turister som leier båter for å fiske og oppleve sjølivet i det eldorado som Herøy er om sommeren. Dette er ofte folk som ikke er alt for båtvante.
 
- En dag har du selv behov for å ligge i ro ved kai, den andre dagen farer du forbi i stor fart. Jeg tror ikke mange egentlig har det så travelt.
 
Det er det bare utrykningsfartøy som har - når det er nødvendig, sier lensmannen.
 
Politiet har fått en del klager fra folk om at det kjøres for fort i både Tennsundet og i Herøysundet.
 
Engstelige turistverter
- Vi får også henvendelser fra turistverter som faktisk er redde, og som har besøkende som ikke er fullt så båtvante som oss.
 
Når disse møter båter i høye hastigheter i et trangt sund, er det både uhyggelig og det kan skje uhell, minner Børø om.
 
Vi har også selv observert uvettig kjøring i Herøysundet, sier lensmann Børø som har kontor med utsikt ut mot Herøysundet.
 
Sist Herøyfjerdingen tok opp saka kom det reaksjoner på vår facebook-side om at små båter ikke lager bølger.
 
Ingen tommelfinger-regel
Til dette sier lensmann Edvard Børø:
 
- Det er ingen tommelfinger-regel for dette. Men jo mindre båter, jo mindre skade gjør de.
 
Men dette har også å gjøre med hvordan man kjører. Samtidig det slik at jo dypere båten stikker, desto mer sjø drar den med seg, sier lensmannen i Herøy og Dønna.
 
Gjennom Herøysundet er det redusert hastighet på fem knop.
 
Lensmannen minner om at uvettig kjøring kan medføre anmeldelse og bøtelegging.